Titre
Zot & zotter in de Vlaamse schilderkunst
Larry Silver ; woord vooraf : Katharina Van Cauteren ; vertaling : Hilde Pauwels ; redactie : Sandra Darbé, Leen Kelchtermans ; beeldresearch : Séverine Lacante ; beeldredactie : Katrijn Van Bragt ; projectcoördinatie : Hadewych Van den Bossche ; vormgeving : Paul Boudens
Auteur(s)
Silver, Larry (1947-). Auteur
Auteur(s)
Van Cauteren, Katharina (1981-) - kunsthistorica, auteur. Auteur de préface, introduction, etc.
Auteur(s)
Pauwels, Hilde - Translator. Traducteur
Auteur(s)
Darbé, Sandra (19..-). Rédacteur
Auteur(s)
Kelchtermans, Leen (1986-) - auteur, redacteur, kunsthistorica. Rédacteur
Auteur(s)
Lacante, Séverine. Chercheur
Auteur(s)
Van Bragt, Katrijn (1993-). Rédacteur
Auteur(s)
Van den Bossche, Hadewych. Directeur de projet
Auteur(s)
Boudens, Paul (1965-) - Artiste graphique. Graphiste
Auteur(s)
The Phoebus Foundation Kanselarij. Antwerpen. Contributeur, collaborateur
Autre titre(s)
Adresse bibliogr.
[Brugge] : Hannibal Books, 2022
Editeur
Hannibal books
Collation
255 pagina's : illustraties ; 30 cm
Bibliographie etc (note)
Noten
Résumé (note)
Lof der zotheid: over de nar en de zot in de Vlaamse kunst. Volgens de middeleeuwse theologen is geloven een zaak van bittere ernst. Humor en deugd moeten wel onverenigbaar zijn, want lachen is onbedwingbaar en ontsnapt aan de controle van de rede. Zedig glimlachen, tot daaraan toe. Maar schateren, grijnzen en grimassen: dat moet het speelveld van de duivel zijn – even verderfelijk als andere onbeheersbare driften, zoals de lichamelijke liefde of de verslaving van de gokker. Dat is het terrein van de boer of de zot. In de late middeleeuwen weet iedere rechtgeaarde stedeling dat het verschil tussen boeren en dwazen gering is. Boeren zijn onnozel, primitief, belust op feesten, schransen, zuipen en seks. De boer is het antivoorbeeld van de gecultiveerde stadsmens, die zijn driften keurig beteugelt – en dus vooral niet te hard mag lachen. Alleen tijdens onnozele kinderenfeesten of vastenavondvieringen mogen de stedelijke feestvierders hun onderkant tonen. In tegenstelling tot de boer ontsnapt de zot bovendien aan de bestaande orde. Hij houdt de zelfverklaarde wijze een spiegel voor, want ‘al lachend zegt de zot de waarheid’, ook al zit die dan verscholen tussen pis en stront, seks en snot. Precies daarom voert ook Erasmus in zijn Lof der Zotheid niet zelf het woord maar laat hij die eer aan de Dwaasheid, een brede rug waarachter de wijze zich kan verschuilen wanneer hij maatschappelijke problemen aan de kaak stelt. Zo verandert de lach de wereld. In deze context worden de zot en ironie belangrijke motieven in de middeleeuwse kunst, met name in de Nederlanden. Dit originele kunstboek is geïllustreerd met tientallen topwerken van Vlaamse meesters uit wereldwijde collecties.
Langue
néerlandais
Type de contenu
texte image fixe
Type de support
volume
ISBN
978-94-6436-608-2 : 55 EUR
Termes associés
Cote
Cet ouvrage se trouve dans KBR
BB B 2023 679 .
BB B 2023 679-a .
Contact
Beschikbare exemplaren worden gecheckt...

Een document aanvragen

Beschikbare exemplaren worden gecheckt...
Opladen van de verrijkingen...